Założenia na maj – grupa Biedronki

ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC MAJ

– Zdobywanie wiadomości na temat życia zwierząt.

– Nabywanie umiejętności wyrażania muzyki ruchem.

– Rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności wokalnych.

-Rozwijanie umiejętności przeliczania w zakresie liczby cztery.

– Kształtowanie pojęć wielkościowych.

– Rozwijanie zainteresowań plastycznych.

– Dostrzeganie bogactwa roślin i zwierząt w ekosystemie łąki.

– Stwarzanie warunków do rozwijania sprawności ruchowej.

– Liczne zabawy z chustą animacyjną na placu zabaw.

– Rozwijanie wzajemnych relacji pomiędzy dziećmi opartych na szacunku i akceptacji.

– Rozwijanie zainteresowań poprzez zabawy.

–  Zapoznanie się z kwitnącymi roślinami ; zwrócenie uwagi na zawarte w nich piękno.

– Poznanie nazw i wyglądu zwierząt mieszkających na łące.

– Rozwijanie sprawności ruchowej, koordynacji oraz spostrzegawczości.

– Zabawy z wykorzystaniem METOD RUCHU ROZWIJAJĄCEGO W. SHERBORNE.

 

Przedstawienie autorki metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne i podstawowych informacji dotyczących pracy tą metodą z dziećmi w wieku przedszkolnym.

Weronika Sherborne była angielską terapeutką, nauczycielką wychowania fizycznego.W latach 60-tych wypracowała własny system ćwiczeń. Ma on zastosowanie we wspomaganiu prawidłowego rozwoju dzieci i w korygowaniu jego zaburzeń. Ćwiczenia te wywodzą się ze szkoły Rudolfa Labana i z doświadczeń własnych, a znane są pod nazwą Ruchu Rozwijającego. Nazwa ruchu rozwijającego wyraża główną ideę metody: – posługiwanie się ruchem jako narzędziem wspomagania rozwoju psychoruchowego dziecka i terapii zaburzeń tego rozwoju. Opracowany przez Sherborne system ćwiczeń wywodzi się z naturalnych potrzeb dziecka, zaspakajanych w kontakcie z dorosłymi.

Stosowanie metody ruchu rozwijającego przynosi korzyści dla dzieci:
• wspomaga rozwój,
• wyrównuje opóźnienia w sferze emocjonalnej i społecznej.
• uczy współdziałania z partnerem,
• pozwala wykorzystać nagromadzoną energię, wykorzystać siłę,
• uczy koncentrowania się na wykonywanym zadaniu.
• wyzwala wśród uczestników wiele radości, śmiechu.

Zdaniem autorki tej metody
… „wszystkie dzieci mają dwie podstawowe potrzeby:
• pragną poczuć się dobrze we własnym ciele (jak w domu), czyli umieć w pełni nad nim zapanować
• odczuwają potrzebę nawiązywania kontaktu z innymi,
Zaspokojenie tych potrzeb – dobry kontakt z samym sobą i z innymi ludźmi – jest możliwy dzięki dobremu nauczaniu ruchu”.

Weronika Sherborne w metodzie Ruchu Rozwijającego wyróżnia ćwiczenia, które wspomagają rozwój dziecka. Do nich należą:
• ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała,
• ćwiczenia pomagające zdobyć pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa w otoczeniu,
• ćwiczenia ułatwiające nawiązywanie kontaktu i współpracy z partnerem i grupą,
• ćwiczenia twórcze.

Ćwiczenia kształtujące świadomość schematu ciała.

• „Bajka o moim ciele” – wszyscy znajdują się w pozycji siedzącej i nazywają różne części ciała i jednocześnie wykonując konkretny ruch:
– poznajemy swoje rączki,
– rączki witają się z nóżkami, dotykamy swoje stopy,
– paluszki spacerują dalej i spotykają kolanka,
– po kolankach mamy brzuszek, głaszczemy i masujemy,
– idą paluszki dalej i witają się z szyjką, kręcimy szyjką raz w jedna, raz w drugą stronę,
– po szyi poznają paluszki buźkę, dotykają oczka, nos – liczą dziurki w nosie, dotykają brodę,
– paluszki – wędrowniczki głaszczą włosy i spotykają uszy, liczą uszy.
– poprawianie fryzury.

• „Lustro” – dzieci siedzą naprzeciwko siebie: jedno wykonuje dowolne ruchy, gesty, drugie naśladuje jego ruchy.
• ,,Koncert – gra na plecach” – jedno dziecko klęczy na podłodze obok leżącego dziecka (dziecko leży na brzuchu na podłodze). Dziecko klęczące gra palcami na plecach dziecka leżącego. Najpierw lekko uderzając opuszkami palców, potem coraz mocniej, a następnie kantami dłoni, pięściami i całymi dłońmi. W trakcie wykonywania ćwiczeń należy zmieniać siłę i ryty uderzeń.

Ćwiczenia kształtujące świadomość przestrzeni.

• Zabawa pt. ,,Jak najwyżej’. Wszyscy leżą na plecach ,,w rozsypce” na podłodze. Sięganie rękoma i nogami ,, do sufitu”, wyciąganie ich jak najwyżej, naśladowanie ruchem dłoni gestu wkręcanie żarówek.
• Zabawa pt. ,,Baczek”. Wszyscy siedzą na podłodze z nogami ugiętymi w kolanach i lekko uniesionymi. Odpychając się rękoma, każdy próbuje samodzielnie obracać się w miejscu wokół własnej osi.

WIERSZ NA DZIEŃ MATKI

Dla Ciebie mamo,
pragnę być zuchem.
Choć nieraz będę
w wielkich opałach.
Mogę pic nawet mleko z kożuchem
bylebyś do mnie się uśmiechała.

PIOSENKA

„ WIOSENNY BAL”

1. Na zielonej polanie
Dziś wiosenny bal,
Do tańca grają grube bąki
I chrabąszcze dwa.

Ref: Dili, dili, dili, dili  i chrabąszcze dwa
Oj, dili, dili, dili, dili, dili, dili, da

2. Na zielonej polanie
Dziś wiosenny bal,
Do tańca grają chude świerszcze
I komary dwa

Ref: Dili, dili, dili, dili i komary dwa
Oj, dili, dili, dili, dili, dili, dili, da

3. Na zielonej polanie
Dziś wiosenny bal,
Wesoło tańczy pszczółka mają
A orkiestra gra

Ref: Dili, dili, dili, dili a orkiestra gra
Oj, dili, dili, dili, dili, dili, dili, da