PROPOZYCJE ZAJĘĆ DLA DZIECI 16.11-20.11.2020

TEMAT KOMPLEKSOWY: BAJKI, BAŚNIE, BAJECZKI

 

PONIEDZIAŁEK

  1. Wprowadzenie do tematu- wysłuchanie wiersza

Magdalena Podobińska

Kochamy bajki

W naszym domu zawsze jest wesoło,
-wystarczy rozejrzeć się wkoło.
Na dywan wyskakują z książeczek
uwielbiane na całym świecie,
kolorowe, bajkowe postacie
Na pewno wszyscy je znacie.
Pan Hilary swoich okularów szuka
Mały Staś po głowie się stuka
Staś ten nazywa się Staś Pytalski
i nie wie, kto to Słoń Trąbalski
Puchatek rozgląda się za miodem
Nawet Nody nadjechał samochodem
Kopciuszek zgubił swój bucik
Głośno zapiał jakiś kogucik
Kaczka Dziwaczka o znaczki pyta,
Skarży okropnie Skarżypyta
Paweł z wędką siedzi na komodzie
Samochwała ogląda program o modzie
Pod drzwi zajechała ciężka lokomotywa
Rybka Nemo w wannie pływa
Stefek Burczymucha przed myszką ucieka
Kotek prosi o rzekę mleka
Reksio wesoło merda ogonem
Franklin ze swej skorupy wystawił głowę
W fotelu siedzi przemądrzała sowa
Koziołek Matołek szuka Pacanowa
Dziadek rzepki wyciągnąć nie może
Sójka pyta, czy leci ktoś nad morze
Skrzatuś porządku przyszedł pilnować
Świnki przed wilkiem chcą się schować
Śpiąca Królewna ziewa, bo śpiąca
W przedpokoju wilk ściga zająca
Małpa figlarz szykuje się do kąpieli
Bambo w mące chce się wybielić
Miś trzyma się za kłapnięte uszko
Pszczółka Maja wącha kwiatuszki
Komar z komarem się przekomarza
Tygrys bryka, więc trzeba uważać
Codziennie wszyscy się spotykamy
Gdy wspólnie piękne bajki czytamy

  • Rozmowa na temat treści wiersza- dzieci wymieniają postacie wymienione w treści wiersza, jeśli to możliwe podają tytuł bajki, baśni w której brał udział bohater;
  • Quiz- Postacie z bajek- wysłuchanie zagadek – zadaniem dzieci jest nazwanie bohaterów.

– materiał PDF- dzień postaci z bajek- zagadki

DZIEŃ-POSTACI-Z-BAJEK-ZAGADKI

  • Wymyślamy bajkę- Opiekun razem z dziećmi próbuje wymyślić bajkę. Określają czas i miejsce akcji, liczbę bohaterów ich wygląd, wydarzenia, dzięki którym będzie łatwiej nadać tytuł.

 Początek bajki rozpoczyna się od znanej formuły którą rozpoczynają się baśnie- Dawno, dawno, temu, za górami, za lasami…

         

Propozycje zapisujemy na kartce by później móc zilustrować wymyśloną historię.

 

  1. Zapoznanie ze słowami i melodią piosenki Aktorzy Teatru Syrena – Piosenka o bajkach cz.1

https://www.youtube.com/watch?v=ykQkMNUTAWM

 

słowa:

Kiedy poznajesz świat kiedy masz kilka lat

Bajki mądrością są x2

Słuchać ich zawsze chcesz

Bo dobrze o tym wiesz

Że w ich przygody śpią  x2

 

Bajki są właśnie po to

Żeby dzieci z ochotą

chciały zawsze poznawać je, je, je. X2

 

Każdy z dorosłych był

Dzieckiem i chętnie śnił

W fantazji ruszał w świat

A dzisiaj dzieciom swym

Powtarza prosty rym

Piosenki z dziecięcych lat x2

Bajki są właśnie po to

Żeby dzieci z ochotą

chciały zawsze poznawać je, je, je. X2

 

 

WTOREK

  1. Quiz- cytaty z bajek- zadaniem dzieci jest podanie tytułu bajki, baśni na podstawie usłyszanego cytatu.

 

– materiał PDF Dzień postaci z bajek- cytaty

DZIEŃ-POSTACI-Z-BAJEK-Z-jakiej-to-bajki…-cytaty

 

Quiz- Charakterystyczne przedmioty- zadaniem dzieci jest podanie tytułu bajki, baśni na podstawie charakterystycznego przedmiotu który został wykorzystany.

 

– materiał PDF Dzień postaci z bajek- przedmioty

DZIEŃ-POSTACI-Z-BAJEK-Z-jakiej-to-bajki…-przedmioty

 

  1. Praca plastyczna- ozdabianie:

–  sukni Kopciuszka

lub sylwety Złotej rybki

wykorzystanie farb, brokatu, cekinów

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Zabawy ruchowe

Relaksacja- czytanie baśni- Kopciuszek, O Rybaku i złotej rybce.

 

ŚRODA

  1. Teatrzyk kukiełkowy pt. Czerwony Kapturek

https://www.youtube.com/watch?v=zrMHsT2N9TU

  • Rozmowa dotycząca- teatru- wyjaśnienie nieznanych pojęć- scena, kurtyna, widownia, aktorzy, kukiełki, spektakl.

 

  1. Propozycja dla dzieci starszych- układanie historyjki obrazkowej- wycięcie i ułożenie wg kolejności wydarzeń

Materiał Word do druku- historyjka obrazkowa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Propozycja dla dzieci młodszych- wykonanie karty pracy- dopasuj cienie

Materiał do druku- cienie

CIENIE 1

CIENIE 2

 

  1. Quiz muzyczny- odsłuch piosenek charakterystycznych dla danych bajek- zadaniem dzieci jest odgadnięcie z jakiej bajki pochodzi dany utwór.

 

CZWARTEK

  1. Odsłuchanie bajki muzycznej pt.” Jaś i Małgosia”

Rozmowa na temat wydarzeń- ocena bohaterów i zachowań.

  1. Wykonanie wspólnej pracy plastycznej- Chatka z piernika

Dekorowanie pierników przez dzieci.

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Propozycja dla dzieci starszych kodowanie

Materiał PDF- Kodowanie

Kodowanie

 

PIĄTEK

  1. „Pomagamy Kopciuszkowi”- zabawa rozwijająca sprawność manualną.Drużyny otrzymują po dwie miski. Jedną pustą, a drugą wypełnioną kaszą jęczmienną i fasolą. Zadaniem drużyn jest jak najszybsze oddzielenie fasoli od kaszy.
  2. Co wiemy o bajkach

Jak wyjaśnić imię Królewna Śnieżka?
1. lubiła bawić się na śniegu,
2. miała skórę jasną jak śnieg.

Co sprzedawała Dziewczynka z Zapałkami?
1. zapałki,
2. drewienka.

Która z bajek, uczy nas, że nie można ufać nieznajomym?
1. Czerwony Kapturek,
2. Kopciuszek.

Z czego wykonany był najbezpieczniejszy domek w bajce „Trzy świnki”?
1. ze słomy,
2. z drewna.

Jaka cecha charakteru jednej ze świnek, uratowała życie pozostałym świnkom w bajce „Trzy świnki”?
1. pracowitość,
2. lenistwo.

Która z bajek uczy nas, by zawsze słuchać rodziców?
1. Kopciuszek,
2. Jaś i Małgosia.
(W naszej wersji bajki, dzieci trafiły do domu czarownicy bo nie posłuchały się rodziców i same wybrały się do lasu 😉

Co zgubił Kopciuszek, uciekając z balu?
1. koronę,
2. pantofelek.

Ilu krasnoludków spotkała Królewna Śnieżka?
1. trzech,
2. siedmiu.

Jaka bajka uczy nas, by nie kłamać?
1. Pinokio,
2. Czerwony Kapturek.

 Jaki zatruty owoc zjadła Królewna Śnieżka?
1. gruszkę,
2. jabłko.

  1. Układanie pociętych obrazków- puzzli

kolorowanka-333KRLEWNA-NIEKA

kolorowanka-332KOT-W-BUTACH

kolorowanka-330JA-I-MAGOSIA