TEMAT KOMPLEKSOWY: BAJKI, BAŚNIE, BAJECZKI
PONIEDZIAŁEK
- Wprowadzenie do tematu- wysłuchanie wiersza
Magdalena Podobińska
Kochamy bajki
W naszym domu zawsze jest wesoło,
-wystarczy rozejrzeć się wkoło.
Na dywan wyskakują z książeczek
uwielbiane na całym świecie,
kolorowe, bajkowe postacie
Na pewno wszyscy je znacie.
Pan Hilary swoich okularów szuka
Mały Staś po głowie się stuka
Staś ten nazywa się Staś Pytalski
i nie wie, kto to Słoń Trąbalski
Puchatek rozgląda się za miodem
Nawet Nody nadjechał samochodem
Kopciuszek zgubił swój bucik
Głośno zapiał jakiś kogucik
Kaczka Dziwaczka o znaczki pyta,
Skarży okropnie Skarżypyta
Paweł z wędką siedzi na komodzie
Samochwała ogląda program o modzie
Pod drzwi zajechała ciężka lokomotywa
Rybka Nemo w wannie pływa
Stefek Burczymucha przed myszką ucieka
Kotek prosi o rzekę mleka
Reksio wesoło merda ogonem
Franklin ze swej skorupy wystawił głowę
W fotelu siedzi przemądrzała sowa
Koziołek Matołek szuka Pacanowa
Dziadek rzepki wyciągnąć nie może
Sójka pyta, czy leci ktoś nad morze
Skrzatuś porządku przyszedł pilnować
Świnki przed wilkiem chcą się schować
Śpiąca Królewna ziewa, bo śpiąca
W przedpokoju wilk ściga zająca
Małpa figlarz szykuje się do kąpieli
Bambo w mące chce się wybielić
Miś trzyma się za kłapnięte uszko
Pszczółka Maja wącha kwiatuszki
Komar z komarem się przekomarza
Tygrys bryka, więc trzeba uważać
Codziennie wszyscy się spotykamy
Gdy wspólnie piękne bajki czytamy
- Rozmowa na temat treści wiersza- dzieci wymieniają postacie wymienione w treści wiersza, jeśli to możliwe podają tytuł bajki, baśni w której brał udział bohater;
- Quiz- Postacie z bajek- wysłuchanie zagadek – zadaniem dzieci jest nazwanie bohaterów.
– materiał PDF- dzień postaci z bajek- zagadki
- Wymyślamy bajkę- Opiekun razem z dziećmi próbuje wymyślić bajkę. Określają czas i miejsce akcji, liczbę bohaterów ich wygląd, wydarzenia, dzięki którym będzie łatwiej nadać tytuł.
Początek bajki rozpoczyna się od znanej formuły którą rozpoczynają się baśnie- Dawno, dawno, temu, za górami, za lasami…
Propozycje zapisujemy na kartce by później móc zilustrować wymyśloną historię.
- Zapoznanie ze słowami i melodią piosenki Aktorzy Teatru Syrena – Piosenka o bajkach cz.1
https://www.youtube.com/watch?v=ykQkMNUTAWM
słowa:
Kiedy poznajesz świat kiedy masz kilka lat
Bajki mądrością są x2
Słuchać ich zawsze chcesz
Bo dobrze o tym wiesz
Że w ich przygody śpią x2
Bajki są właśnie po to
Żeby dzieci z ochotą
chciały zawsze poznawać je, je, je. X2
Każdy z dorosłych był
Dzieckiem i chętnie śnił
W fantazji ruszał w świat
A dzisiaj dzieciom swym
Powtarza prosty rym
Piosenki z dziecięcych lat x2
Bajki są właśnie po to
Żeby dzieci z ochotą
chciały zawsze poznawać je, je, je. X2
WTOREK
- Quiz- cytaty z bajek- zadaniem dzieci jest podanie tytułu bajki, baśni na podstawie usłyszanego cytatu.
– materiał PDF Dzień postaci z bajek- cytaty
DZIEŃ-POSTACI-Z-BAJEK-Z-jakiej-to-bajki…-cytaty
Quiz- Charakterystyczne przedmioty- zadaniem dzieci jest podanie tytułu bajki, baśni na podstawie charakterystycznego przedmiotu który został wykorzystany.
– materiał PDF Dzień postaci z bajek- przedmioty
DZIEŃ-POSTACI-Z-BAJEK-Z-jakiej-to-bajki…-przedmioty
- Praca plastyczna- ozdabianie:
– sukni Kopciuszka
lub sylwety Złotej rybki
wykorzystanie farb, brokatu, cekinów
- Zabawy ruchowe
Relaksacja- czytanie baśni- Kopciuszek, O Rybaku i złotej rybce.
ŚRODA
- Teatrzyk kukiełkowy pt. Czerwony Kapturek
https://www.youtube.com/watch?v=zrMHsT2N9TU
- Rozmowa dotycząca- teatru- wyjaśnienie nieznanych pojęć- scena, kurtyna, widownia, aktorzy, kukiełki, spektakl.
- Propozycja dla dzieci starszych- układanie historyjki obrazkowej- wycięcie i ułożenie wg kolejności wydarzeń
Materiał Word do druku- historyjka obrazkowa
- Propozycja dla dzieci młodszych- wykonanie karty pracy- dopasuj cienie
Materiał do druku- cienie
- Quiz muzyczny- odsłuch piosenek charakterystycznych dla danych bajek- zadaniem dzieci jest odgadnięcie z jakiej bajki pochodzi dany utwór.
CZWARTEK
- Odsłuchanie bajki muzycznej pt.” Jaś i Małgosia”
Rozmowa na temat wydarzeń- ocena bohaterów i zachowań.
- Wykonanie wspólnej pracy plastycznej- Chatka z piernika
Dekorowanie pierników przez dzieci.
- Propozycja dla dzieci starszych kodowanie
Materiał PDF- Kodowanie
PIĄTEK
- „Pomagamy Kopciuszkowi”- zabawa rozwijająca sprawność manualną.Drużyny otrzymują po dwie miski. Jedną pustą, a drugą wypełnioną kaszą jęczmienną i fasolą. Zadaniem drużyn jest jak najszybsze oddzielenie fasoli od kaszy.
- Co wiemy o bajkach
Jak wyjaśnić imię Królewna Śnieżka?
1. lubiła bawić się na śniegu,
2. miała skórę jasną jak śnieg.
Co sprzedawała Dziewczynka z Zapałkami?
1. zapałki,
2. drewienka.
Która z bajek, uczy nas, że nie można ufać nieznajomym?
1. Czerwony Kapturek,
2. Kopciuszek.
Z czego wykonany był najbezpieczniejszy domek w bajce „Trzy świnki”?
1. ze słomy,
2. z drewna.
Jaka cecha charakteru jednej ze świnek, uratowała życie pozostałym świnkom w bajce „Trzy świnki”?
1. pracowitość,
2. lenistwo.
Która z bajek uczy nas, by zawsze słuchać rodziców?
1. Kopciuszek,
2. Jaś i Małgosia.
(W naszej wersji bajki, dzieci trafiły do domu czarownicy bo nie posłuchały się rodziców i same wybrały się do lasu 😉
Co zgubił Kopciuszek, uciekając z balu?
1. koronę,
2. pantofelek.
Ilu krasnoludków spotkała Królewna Śnieżka?
1. trzech,
2. siedmiu.
Jaka bajka uczy nas, by nie kłamać?
1. Pinokio,
2. Czerwony Kapturek.
Jaki zatruty owoc zjadła Królewna Śnieżka?
1. gruszkę,
2. jabłko.
- Układanie pociętych obrazków- puzzli