Założenia dydaktyczno – wychowawcze

Założenia dydaktyczno – wychowawcze

  1. Witajcie w przedszkolu
  2. Droga do przedszkola
  3. Nadeszła jesień
  4. Co robią zwierzęta jesienią

Dziecko:

  • dostrzega korzyści płynące z pobytu w przedszkolu i posiadania przyjaciół,
  • kształtuje postawy przyjacielskie,
  • integruje się z grupą,
  • wskazuje części ciała i potrafi je nazwać;
  • spożywa posiłki – prawidłowo posługuje się łyżką i widelcem;
  • rozwija sprawność całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych- kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
  • uczestniczy w zabawach rytmicznych;
  • uczestniczy w zabawach konstrukcyjnych;
  • dzieli się zabawkami z innymi dziećmi;
  • uczy się cierpliwego oczekiwania na swoją kolej podczas zabaw;
  • podaje swoje imię i nazwisko;
  • poznawanie imion i nazwisk dzieci z grupy;
  • uważne słuchanie rozmówcy;
  • maszeruje w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
  • wypowiada się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • powtarza krótkie rymowanki;
  • słucha wierszy, opowiadań, odpowiada na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • rozpoznaje graficzne znaki umowne, np. znaczki w szatni, oznakowania półek indywidualnych;
  • podejmuje próby rozpoznania zapisu własnego imienia;
  • rozwija kompetencje i doświadczenia matematyczne poprzez aktywny udział w zabawach matematycznych;
  • kształtuje umiejętność klasyfikowania przedmiotów według jednej cechy;
  • zgodnie współdziała podczas zabaw i wykonywanych zadań;
  • rozwija umiejętności komunikacyjne;
  • poznaje wybrane piosenki z repertuaru dziecięcego;
  • rozwija ekspresję i wrażliwość muzyczną;
  • kształtuje poczucie rytmu;
  • poznaje pojęcie odwaga;
  • poznaje zawody ważne społecznie (policjant, lekarz, strażak);
  • poznaje wygląd i znaczenie wybranych znaków drogowych;
  • rozwija umiejętność rozpoznawania figur geometrycznych i podawania ich nazw;
  • wyrabia nawyk uważnego przechodzenia na drugą stronę ulicy i poruszania się podczas spacerów;
  • wzbogaca wiedzę na temat sygnalizatora świetlnego;
  • uczy się radzenia sobie w trudnych sytuacjach;
  • poznaje bezpieczne i niebezpieczne zachowania na ulicy;
  • utrwala wygląd i rolę numeru alarmowego 112;
  • poznaje wygląd cyfr 1 i 2;
  • rozwija spostrzegawczość wzrokową i logicznego myślenia podczas rozwiązywania zagadek słownych;
  • stara się przestrzegać zawarte wcześniej umowy;
  • poznaje różne dźwięki związane z ulicą i pojazdami;
  • utrwala wiedzę o ruchu drogowym;
  • poznaje wygląd jesiennych liści i owoców wybranych drzew: dębu, klonu, kasztanowca;
  • poznaje nazwy i wygląd niektórych grzybów;
  • obserwuje środowisko przyrodnicze; zwraca uwagę na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie;