Założenia dydaktyczno – wychowawcze

Wrzesień 2023

Grupa Motylki- 6 latki

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze:

  1. Co słychać w przedszkolu?
  2. Jak być superbezpiecznym?
  3. Jakie są moje supermoce?
  4. Kiedy Pani Jesień obchodzi urodziny?

Dziecko:

  • wypowiada się zdaniami złożonymi- opowiada o przeżyciach związanych z wakacjami;
  • rozpoznaje znaczek rozpoznawczy;
  • odczytuje symbole, aktywnie uczestniczy w ustalaniu kodeksu grupowego;
  • wymienia korzyści wynikające z przynależności do grupy;
  • oznacza kąciki tematyczne w sali- ustala zasady wykorzystania przyborów w trakcie zabawy;
  • aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych;
  • reaguje na ustalone sygnały podczas zabawy;
  • wzbogaca słownictwo;
  • klasyfikuje zabawki według rodzaju;
  • wypowiada się o sobie w kontekście grupy, wypowiada się pełnymi zdaniami;
  • wykonuje pracę plastyczną, używa wybranych narzędzi, materiałów, organizuje miejsce pracy- dba o porządek w trakcie i po jej zakończeniu;
  • swobodnie rozmawia na temat zasad obowiązujących w grupie przedszkolnej;
  • wymienia zasady bezpieczeństwa obowiązujące w sali, budynku przedszkola oraz w ogrodzie;
  • przestrzega zasad ustalonych podczas czynności higieniczno-
  • dzieli słowa na sylaby;
  • klasyfikuje figury na podstawie kształtu, rozpoznaje i nazywa koło;
  • potrafi podczas śpiewu wyraźnie wypowiadać tekst piosenki;
  • uważanie słucha wiersza czytanego przez nauczyciela, odpowiada na pytania na podstawie wysłuchanego tekstu;
  • utrwala informację na temat instytucji dbających o bezpieczeństwo ludzi- komenda policji, pogotowie ratunkowe, straż pożarna;
  • wymienia numer alarmowy;
  • wie, w jaki sposób wezwać pomoc w momencie wypadku;
  • wie, jak udzielić pierwszej pomocy;
  • zna zasadę ograniczonego zaufania w kontakcie z nieznajomym;
  • poznaje i utrwala zasady bezpieczeństwa związane z przedmiotami i miejscami niebezpiecznymi, które mogą się znajdować w domu;
  • formułuje wypowiedzi na zadany temat;
  • poznaje zasady bezpieczeństwa związane z przebywaniem poza domem;
  • wypowiada się na podstawie wysłuchanego tekstu;
  • układa rymy do podanych nazw;
  • dostrzega związki przyczynowo-skutkowe, układa historyjki obrazkowe;
  • uważnie słucha wiersza, nazywa i rozpoznaje podstawowe emocje;
  • wypowiada się na temat swoich umiejętności, uczestniczy w zajęciach z okazji Dnia Kropki;
  • aktywnie uczestniczy w poznawaniu przyrody jesienią;
  • obserwuje i nazywa oznaki jesieni;
  • wie, co dzieje się jesienią w ogrodzie i sadzie;
  • poznaje pracę ogrodnika i sadownika;
  • rozpoznaje i nazywa prostokąt;
  • potrafi płynnie poruszać się na środku sali w rytmie melodii piosenki;
  • wypowiada się na temat opowiadania, wymienia oznaki jesieni;
  • zna zasady dbania o własne zdrowie;
  • wymienia zmysły za pomocą, których poznaje świat;
  • wykonuje eksperyment, zapamiętuje kolejno pokazywane czynności oraz polecenia;
  • rozwiązuje zagadki słowne;
  • utrwala poznane zasady bezpieczeństwa w trakcie zabaw na placu zabaw, spaceru poza teren przedszkola;
  • w trakcie sytuacji codziennych potrafi określić swoje umiejętności, ocenić zachowanie innych;
  • uczestniczy w zabawach integracyjnych organizowanych przez nauczyciela;
  • orientuje się na kartce papieru, wskazuje, np. prawy górny róg, lewy górny róg kartki itd.;
  • posługuje się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym;
  • dodaje i odejmuje w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;
  • zdobywa informację o świecie poprzez korzystanie z różnych źródeł wiedzy, np. literatury, czasopism, filmu, Internetu;