Założenia dydaktyczno- wychowawcze

Maj 2025

Grupa 4 latki

 

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze:

– 5.05- 9.05.2025- Gdzie jest najciekawsze miejsce na świecie?

– 12.05- 16.05.2025- Czyim domem jest łąka?

– 19.05- 23.05.2025- Czego życzę rodzicom?

– 26.05- 30.05.2025- Czego dzieci potrzebują do szczęścia?

 

Dziecko:

  • wypowiada się na podstawie wysłuchanego tekstu i ilustracji do opowiadania,
  • dostrzega piękno krajobrazu w miejscu zamieszkania,
  • wykonuje pracę plastyczną do albumu o swojej miejscowości,
  • podaje nazwy budynków użyteczności publicznej,
  • stosuje pojęcia: niski, wysoki, określa położenie przedmiotów w przestrzeni: góra, dół, nad, przed, obok, pod, za,
  • uczestniczy w ćwiczeniach ruchowych,
  • poprawnie wykonuje ruch do piosenki,
  • rozpoznaje i nazywa wybrane miejsca w Europie, które warto odwiedzić,
  • bierze aktywny udział w zabawach badawczych, opisuje właściwości miodu,
  • układa obrazki historyjki według właściwej kolejności,
  • poznaje charakterystyczne elementy związane ze środowiskiem- łąka;
  • rozpoznaje i nazywa zwierzęta i rośliny występujące na łące;
  • wypowiada się na temat wyglądu, cech budowy, oraz trybu życia owadów oraz ślimaka;
  • rozumie znaczenie barw ochronnych występujących w przyrodzie na przykładzie żaby;
  • osłuchuje się z nazwami wybranych łąkowych roślin ; trawa, mlecz, rumianki, stokrotki i maki;
  • dzieli nazwy zwierząt i roślin łąkowych na sylaby;
  • naśladuje za pomocą ruchu oraz mowy ciała ślimaka, biedronkę, motyla oraz pszczołę.
  • rozwiązuje zagadki słowne na temat łąki – kojarzy fakty, łączy je w całość;
  • rozpoznaje i przyporządkowuje usłyszane odgłosy mieszkańcom łąki.( komar, żaba, bocian, pszczoła);
  • potrafi ułożyć obrazek pocięty na części;
  • posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi;
  • tworzy z elementów sylwety biedronki  lub żaby;
  • obserwuje owady w przedszkolnym ogrodzie;
  • tańczy do muzyki naśladując delikatny ruch motyli, dostosowując go do zmian tempa i nastroju;
  • potrafi orientować się w przestrzeni, oraz na kartce papieru;
  • wskazuje różnice pomiędzy pozornie takimi samymi obrazkami;
  • wypowiada się na temat swoich rodziców, potrafi podać imiona swoich rodziców;
  • zna zwroty określające stopień pokrewieństwa w najbliższej rodzinie: mama, tata, siostra, brat…
  • naśladuje mową ciała różne scenki z życia rodzinnego;
  • podaje cechy mam i taty posługując się przymiotnikami np. miła, dobra, kochana, opiekuńcza, pracowity, silny…;
  • potrafi dokończyć zainicjowane przez nauczyciela zdanie;
  • wypowiada się na temat wspólnych zajęć i zabaw z rodzicami;
  • tworzy zdrobnienia do słowa mama i tata;
  • osłuchuje się z nazwami kwiatów: ( tulipan, różą…);
  • potrafi współpracować w małych grupach – układa kwiaty z elementów;
  • przygotowuje upominki dla mamy i taty;
  • ocenia zachowanie bohatera literackiego, dostrzega konsekwencje jego czynów dla innych;
  • potrafi prawidłowo trzymać nożyczki w ręku i ciąć papier;
  • wyjaśnia znaczenie słowa przyjaźń, wymienia przykłady zachowania świadczące o istnieniu przyjaźni między dziećmi,
  • liczy i pokazuje na palcach, ile ma lat;
  • z szacunkiem i zrozumieniem wypowiada się na temat osób niepełnosprawnych, deklaruje chęć niesienia im pomocy,
  • eksperymentuje podczas zabaw z wodą,
  • podaje przykłady zabaw, w które lubi bawić się z rówieśnikami, wyjaśnia, dlaczego zabawy
  • zespołowe są przyjemniejsze od zabaw indywidualnych, wypowiada miłe słowa pod adresem