Maj 2025
Grupa 4 latki
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze:
– 5.05- 9.05.2025- Gdzie jest najciekawsze miejsce na świecie?
– 12.05- 16.05.2025- Czyim domem jest łąka?
– 19.05- 23.05.2025- Czego życzę rodzicom?
– 26.05- 30.05.2025- Czego dzieci potrzebują do szczęścia?
Dziecko:
- wypowiada się na podstawie wysłuchanego tekstu i ilustracji do opowiadania,
- dostrzega piękno krajobrazu w miejscu zamieszkania,
- wykonuje pracę plastyczną do albumu o swojej miejscowości,
- podaje nazwy budynków użyteczności publicznej,
- stosuje pojęcia: niski, wysoki, określa położenie przedmiotów w przestrzeni: góra, dół, nad, przed, obok, pod, za,
- uczestniczy w ćwiczeniach ruchowych,
- poprawnie wykonuje ruch do piosenki,
- rozpoznaje i nazywa wybrane miejsca w Europie, które warto odwiedzić,
- bierze aktywny udział w zabawach badawczych, opisuje właściwości miodu,
- układa obrazki historyjki według właściwej kolejności,
- poznaje charakterystyczne elementy związane ze środowiskiem- łąka;
- rozpoznaje i nazywa zwierzęta i rośliny występujące na łące;
- wypowiada się na temat wyglądu, cech budowy, oraz trybu życia owadów oraz ślimaka;
- rozumie znaczenie barw ochronnych występujących w przyrodzie na przykładzie żaby;
- osłuchuje się z nazwami wybranych łąkowych roślin ; trawa, mlecz, rumianki, stokrotki i maki;
- dzieli nazwy zwierząt i roślin łąkowych na sylaby;
- naśladuje za pomocą ruchu oraz mowy ciała ślimaka, biedronkę, motyla oraz pszczołę.
- rozwiązuje zagadki słowne na temat łąki – kojarzy fakty, łączy je w całość;
- rozpoznaje i przyporządkowuje usłyszane odgłosy mieszkańcom łąki.( komar, żaba, bocian, pszczoła);
- potrafi ułożyć obrazek pocięty na części;
- posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi;
- tworzy z elementów sylwety biedronki lub żaby;
- obserwuje owady w przedszkolnym ogrodzie;
- tańczy do muzyki naśladując delikatny ruch motyli, dostosowując go do zmian tempa i nastroju;
- potrafi orientować się w przestrzeni, oraz na kartce papieru;
- wskazuje różnice pomiędzy pozornie takimi samymi obrazkami;
- wypowiada się na temat swoich rodziców, potrafi podać imiona swoich rodziców;
- zna zwroty określające stopień pokrewieństwa w najbliższej rodzinie: mama, tata, siostra, brat…
- naśladuje mową ciała różne scenki z życia rodzinnego;
- podaje cechy mam i taty posługując się przymiotnikami np. miła, dobra, kochana, opiekuńcza, pracowity, silny…;
- potrafi dokończyć zainicjowane przez nauczyciela zdanie;
- wypowiada się na temat wspólnych zajęć i zabaw z rodzicami;
- tworzy zdrobnienia do słowa mama i tata;
- osłuchuje się z nazwami kwiatów: ( tulipan, różą…);
- potrafi współpracować w małych grupach – układa kwiaty z elementów;
- przygotowuje upominki dla mamy i taty;
- ocenia zachowanie bohatera literackiego, dostrzega konsekwencje jego czynów dla innych;
- potrafi prawidłowo trzymać nożyczki w ręku i ciąć papier;
- wyjaśnia znaczenie słowa przyjaźń, wymienia przykłady zachowania świadczące o istnieniu przyjaźni między dziećmi,
- liczy i pokazuje na palcach, ile ma lat;
- z szacunkiem i zrozumieniem wypowiada się na temat osób niepełnosprawnych, deklaruje chęć niesienia im pomocy,
- eksperymentuje podczas zabaw z wodą,
- podaje przykłady zabaw, w które lubi bawić się z rówieśnikami, wyjaśnia, dlaczego zabawy
- zespołowe są przyjemniejsze od zabaw indywidualnych, wypowiada miłe słowa pod adresem